6 septembra, 2021

AkoZarobiť.sk

Ako zarobiť, ušetriť a zhodnotiť peniaze…

Ako Zarobiť Peniaze Na Webstránke

Teraz keď máte vašu webstránku na internete, je naplnená kvalitným obsahom a prichádza na ňu návštevnosť, je čas na jej monetizáciu, čiže zarábanie peňazí. Váš web môžete monetizovať rôznymi spôsobmi. Samozrejme opäť záleží na tom, ako je vaša webstránka zameraná.

Väčšinu klasických spôsobov monetizácie môžete použiť rovnako pre blogy aj pre statické webstránky, ale niektoré sú vhodnejšie iba pre blog a iné pre statickú webstránku.

Takisto existujú priame, alebo nepriame spôsoby monetizácie. Priame sú také, ktoré vám prinesú okamžitý zisk priamo z vašej webstránky (PPC reklama, affiliate marketing, predaj odkazov atď..) a s nepriamymi spôsobmi zarobíte peniaze vďaka webstránke, alebo blogu, ale nie priamo na nej (poskytovanie služieb ako napríklad tvorba webstránok, semináre, konzultácie, prednášky atď.).

Pre nepriame spôsoby je lepšie použiť blog, ktorý slúži ako marketingový nástroj pre vaše služby. Samozrejme je jednoduchšie zarobiť peniaze s priamymi spôsobmi ako s nepriamymi, pretože s priamymi môžete zarábať peniaze okamžite a bez ďalšieho úsilia. Priame spôsoby monetizácie webstránok sú lepšie keď je vašim cieľom zarábať pasívny príjem.

Pozrime sa na jednotlivé spôsoby monetizácie webstránok:

Priame spôsoby monetizácie

PPC reklama (Adsense, Etarget…)

PPC je skratka pre Pay Per Click a je to reklama za ktorú platí zadávateľ reklamy iba keď na ňu niekto klikne a vy na vašej webstránke z každého kliku zarobíte určitý podiel. Myslím že Google Adsense vám dá polovicu (50%) z ceny kliku, ktorú platí zadávateľ reklamy.

Niektoré oblasti majú vyššie CPC (Cena za klik) ako iné a preto sa táto forma reklamy neoplatí pre všetky webstránky, respektive ich zameranie. V čím konkurenčnejšej oblasti máte webstránku, tým viac zvyčajne zarobíte na PPC reklame.

Existuje viacero poskytovateľov PPC reklamy, ale najznámejšie a najpoužívanejsšie spoločnosti na Slovenskom trhu sú Google Adsense a Etarget.

Umiestniť reklamnú plochu systému Adsense, alebo Etarget (obidva systémy fungujú rovnako) na váš web je veľmi jednoduché. Stačí že si vytvoríte konto u jednej z týchto spoločností a vytvoríte si reklamnú plochu, ktorú si upravíte podľa potreby a webdizajnu vášho webu. Keď budete mať vytvorenú plochu, kliknete na zobraziť kód a aplikácia vám vygeneruje zdrojový kód, ktorý potom stačí umiestniť na stránku tam, kde chcete aby sa reklama zobrazovala.

Toto vyžaduje určité programátorské znalosti, ale nie keď máte webstránku postavenú na WordPresse, alebo vytvorenú s XsitePro. Vo wordpresse stačí aktivovať plugin quick adsense, alebo advertisement management a v správe pluginu si jednoducho vyberiete kde chcete zobrazovať reklamu a tam vložíte vygenerovaný kód, kliknete na uložiť a je to. Reklama sa bude zobrazovať tam, kde ste si zvolili, na každej stránke rovnako.

V XsitePro editore je proces podobný, iba s tým rozdielom, že namiesto pluginu použijete jednoduchý WYSIWYG editor. Prídete na stránku, alebo na správu časti webstránky (panel) na ktorú chcete umiestniť reklamu a váš kód vložíte do HTML editoru (nie textového editoru – namiesto textového editoru kliknete na HTML editor) na miesto kde chcete aby sa reklama zobrazovala. A je to.

PPC reklama má rôzne formy. Na váš web môžete umiestniť bloky s textovými odkazmi, bannery, textové odkazy s obrázkom, alebo umiestniť reklamu priamo do textu na vašom webe (intextová reklama) a reklama sa bude zobrazovať ako klikateľný odkaz v niektorých kľúčových slovách v textoch na vašej webstránke. Je len na vás akú možnosť si vyberiete, ktorá bude najviac pasovať na váš web.

Tip: Pred tým ako si založíte Adsense, alebo Etarget konto, by mala byť vaša webstránka dokončená a plne funkčná a mal by na nej byť kvalitný a originálny obsah. Hlavne Google Adsense sú veľmi prísni pri schvaľovaní nových kônt pre nové webstránky (chcú aby sa ich reklamy zobrazovali na kvalitných a navštevovaných weboch). Vyžadujú, aby websránka mala určitú históriu (myslím že je to 6 mesiacov) a pravidelne aktualizovaný a originálny obsah. Ak tieto podmienky váš web nebude spĺňať, potom vám pravdepodobne žiadosť zamietnu. Môžete ale začať s Etarget, nie sú až taký prísni ako Google.

V každom prípade na to, aby ste mohli na vašej webstránke zarábať peniaze akýmkoľvek spôsobom, potrebujete mať na nej kvalitný obsah a vybudovanú návštevnosť. To je základ pre všetky spôsoby monetizácie.

Affiliate marketing

Affiliate marketing je takisto jeden z najefektívnejších a najpoužívanejších spôsobov monetizácie webstránok. Affiliate marketing je odmeňovací systém, pri ktorom získate províziu za uskutočnené predaje, alebo privedenie potenciálneho zákazníka na stránku predajcu.

Funguje to tak, že si vyberiete produkt, alebo službu, ktorú chcete propagovať a na váš web umiestnite buď textový odkaz, alebo banner. Záleží na vás čo si vyberiete a samozrejme na tom aké možnosti ponúka predajca.

Keď cez váš unikátny odkaz pošlete na stránku predajcu návštevníka a on si niečo kúpi, vy získate províziu z predaja, ktorá je zvyčajne od 5 do 50% z ceny predaja. Affiliate marketing je založený na technológií, ktorá zaznamenáva prekliky a uskutočnené predaje, ktoré môžete sledovať vo vašom affiliate konte (podobne ako pri Adsense, alebo Etarget).

Kde môžete nájsť affiliate programy? Nájdete ich buď v affiliate katalógoch ako affiliate.sk, alebo affiliate networkoch ako affiliate.sk, cj.com, clickbank.com, ehub.sk, espoluprace.cz. Sú ich tisíce, ale tieto sú asi najlepšie. Stačí keď sa zaregistrujete a môžete si vyberať z kampaní, ktoré chcete propagovať na vašej webstránke.

Ďalšou možnosťou ako nájsť affiliate programy je ich vyhľadať cez Google, alebo navštíviť priamo eshopy, alebo iných predajcov produktov, alebo poskytovateľov sklužieb vo vašej oblasti a pozrieť sa či nemajú vlastný affiliate program. Zvyčajne to nájdete v pätičke stránky pod odkazom ako „affiliate program“, „partneri“, „partnerský program“, „spolupráca“ a podobne. Môžu mať buď vlastný affiliate program do ktorého sa musíte zaregistrovať na ich stránke, alebo používajú niektorý affiliate network.

Výhodou affiliate networku je transparentnosť, stabilita, a to, že vám stačí jedna registrácia a môžete si vyberať z množstva affiliate programov. V prípade že chcete propagovať viacero programov od rôznych predajcov, z affiliate networku dostanete jednu súhrnnú platbu a nemusíte čakať na viacero platieb a na to, kým dosiahnete výplatné limity u všetkých jednotlivých predajcov.

Takže zaregistrujete sa buď v nejakom affiliate networku, alebo v systéme na stránke predajcu, vyberte si spôsob propagácie (banner, alebo textový odkaz), a umiestnite ho na váš web (rovnako ako pri predchádzajúcom spôsobe). Vždy keď cez neho privediete na stránku predajcu zákazníka, ktorý si niečo kúpi, alebo sa zaregistruje, vy za to získate províziu.

Predaj reklamných plôch (bannerov)

Klasickým spôsobom ako zarobiť peniaze na webstránke je predaj reklamných plôch. Tento spôsob je vhodný hlavne ak má vaša webstránka vysokú návštevnosť, pretože vtedy majú ľudia alebo firmy o prenájom reklamnej plochy záujem.

Reklamné plochy na prenájom na vašom webe môžete ponúknuť na diskusných fórach ako webtrh.cz, webdeal.cz, domainer.sk, forum.seochat.sk a iných podobne zameraných portáloch, alebo prostredníctvom systémov ako adexpert.cz, netadvert.cz, mlink.cz, linkmonitor.cz.

Reklamné plochy môžete prenajímať za poplatok buď za určitú dobu, alebo za počet zobrazení (napr za 1000 zobrazení X eur).

Na umiestnenie bannerovej reklamy na WordPresse môžete použiť rôzne pluginy. Napríklad plugin WP 125 pre malé bannery (125x125px), AdRotate, WP Bannerize…

Niektoré pluginy majú funkciu pre striedanie bannerov (ak ich máte viac, tak na jednom mieste sa pri každom načítaní stránky vždy zobrazí iná reklama), a tiež počítadlo zobrazení. V prípade XsitePro, alebo iných editorov bannery umiestnite na web jednoducho ako fotografiu s odkazom prostredníctvom editoru.

Predaj odkazov

Predaj odkazov je ďalší jednoduchý spôsob monetizácie webstránky. Ako viete, odkazy sú zdrojom priamej, ale aj nepriamej návštevnosti, pretože prinášajú aj lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch a tým pádom aj návštevnosť z vyhľadávačov. Preto je o kúpu kvalitných odkazov vždy záujem. Ak chcete predávať odkazy na vašej webstránke, mala by mať buď vysokú návštevnosť, alebo PageRank (aspoň PR2 a viac).

Odkazy môžete predať podobne ako bannerovú reklamu cez portály ako webtrh.cz, webdeal.cz, werb.cz, domainer.sk, forum.seochat.sk, alebo systémy ako linkmonitor.cz, mlink.cz… Ak máte blog, môžete tiež použiť službu backlinksgenius.sk(.cz).

To za koľko predáte odkazy záleží iba na tom, aký má váš web PageRank a návštevnosť. Samozrejme čím vyššie čísla to sú, tým viac za nich dostanete. Keď budete mať kvalitný a navštevovaný web, jeden odkaz môžete predať aj za niekoľko desiatok eur mesačne. Môže to byť bočný príjem, napríklad ak predáte 5 odkazov, každý za 10 eur mesačne, máte 50 eur mesačne ku hlavnému príjmu.

Ak budete vašu webstránku monetizovať aj týmto spôsobom, nepredávajte príliš veľa odkazov, aby vaša webstránka zbytočne nestrácala PageRank a pre Google nepôsobila ako odkazová farma.

Odkazy môžete umiestniť do pätičky stránky, alebo do bočného panelu, alebo inej časti vašej webstránky, ale najkvalitnejšie odkazy sú priamo z obsahu (článkov) a to naväzuje na ďalší spôsob monetizácie, ktorý je v dnešnej dobe ešte populárnejší, pretože je efektívnejší.

Sponzorské články, alebo recenzie

Platené, alebo sponzorské články sú vhodný spôsob hlavne pre monetizáciu blogov. V tomto prípade ponúknete možnosť vytvorenia a publikovania reklamného článku na vašom blogu za určitý poplatok. To za koľko, opäť záleží od návštevnosti vášho blogu. Čím známejší blog budete mať, tým viac môžete za článok dostať a navyše vám budú prichádzať ponuky sami, pretože vás budú ľudia, alebo firmy kontaktovať.

Môžete vytvoriť podstránku, na ktorej budú informácie o možnostiach reklamy na vašom blogu a tú potom na vašom blogu propagovať. Takisto môžete použiť systémy ako placla.cz, alebo postsgenius.cz, alebo vašu ponuku publikovať aj na portáloch zameraných na internetové podnikanie, ktoré som už spomínal vyššie.

Reklama v RSS feede

Ďalší spôsob ktorým môžete monetizovať váš blog je monetizácia RSS feedu. RSS je systém na to, aby ľudia mohli čítať novinky z rôznych webov na jednom mieste (v RSS čítačke). Asi najznámejšia je Google Reader. V čítačke sa ľuďom zobrazí buď celý článok uverejnený na blogoch z ktorých novinky odoberajú.

Váš RSS feed môžete monetizovať tak, že do neho umiestnite reklamu. Môžete do neho umiestniť PPC reklamu, alebo ponúknuť priestor inzerentom podobne ako na vašom webe a reklama sa ľuďom zobrazí napríklad pod vašim článkom v ich čítačke.

Pre wordpress existuje niekoľko pluginov, ktoré môžete použiť pre vloženie reklamy do RSS feedu, napríklad RSS footer, WP Insert, alebo Feed Layout.

Tento spôsob je však vhodný iba pre vysoko navštevované blogy, ktoré pravidelne číta veľa ľudí.

Prémiový obsah

Toto je ďalší zo spôsobov monetizácie webstránok, ktorý je ale vhodnejší skôr pre blogy ako pre statické webstránky. Ako napovedá aj nadpis, peniaze zarobíte na prémiovom (platenom) obsahu na vašom webe. Na vašej webstránke, alebo blogu musíte vytvoriť okrem obsahu zadarmo aj spoplatenú sekciu s prémiovým obsahom. To znamená s ešte hodnotnejším obsahom ako máte na webstránke zadarmo.

Toto samozrejme nie je spôsob ktorým zarobíte peniaze za týždeň pokiaľ ešte nemáte webstránku. Ak ju už máte, ale nemáte platernú sekciu, tak aj jej vytvorenie zaberie určitý čas. Kľúčom k úspechu je skutočne kvalitný a prínosný obsah ako na stránke zadarmo, tak aj v platenej prémiovej sekcii.

Kvalitný obsah, ktorý publikujete na vašom webe zadarmo je v podstate predajný nástroj prémiového obsahu a preto by mal byť čo najkvalitnejší. Prémiový obsah môže byť čokoľvek od článkov, cez infoprodukty, alebo môžete ponúknuť nejaký softvér, alebo služby atď.

Na WordPress blogu môžete platenú sekciu vytvoriť jednoducho pomocou pluginov ako napríklad tinypass, content pay by zong (platba cez sms), alebo plugin od codecanyon.net: http://codecanyon.net/item/wordpress-premium-content/137192.

Keď budete mať vytvorenú platenú sekciu, jednoducho ju začnite na vašom webe propagovať. Vytvorte odkaz v menu, prípadne banner na vašom blogu. Pod každým článkom na blogu, vytvorte ponuku možnosti vstupu do prémiovej sekcie v ktorej nájdu čitatelia viac ešte hodnotnejšieho obsahu. Vašu platenú sekciu môžete propagovať aj inými spôsobmi a na iných weboch, alebo prostredníctvom PPC reklamy.

Druhým spôsobom je na blogu publikovať iba časť článku a prístup k celým článkom umožniť iba platiacim užívateľom. Na podobnom princípe funguje napríklad aj spoločnosť pianomedia.sk a weby v ich sieti.

Dary

Jedným z netypickejších spôsobov ako monetizovať vašu webstránku sú aj dary od ľudí. Namiesto toho, aby ste na vašej webstránke mali plno reklamy, ju môžete monetizovať tak, že ľudí poprosíte, aby vám darovali peniaze a podporili vašu činnosť ak im váš obsah prináša úžitok.

Čiže najskôr im musíte ponúknuťskutočne hodnotný obsah zadarmo. Nemyslím tým urobiť iba “dobrý článok“, ale vytvárať kvalitný obsah, ktorý skutočne čitateľom pomôže. Čo je ešte dôležitejšie je to, že si musíte vybudovať vašu značku a čitateľskú základňu, ktorá sa bude na vašu webstránku, alebo blog vracať kôli užitočným informáciám.

Čím viac, alebo častejšie sa budú ľudia na váš web vracať, tým je pravdepodobnejšie že vám darujú peniaze. Pod vybudovaním značky myslím to, že sa ľuďom váš web, alebo nápad zaryje do pamäti, že bude niečim charakteristický. A samozrejme by si vašu značku mali ľudia spájať s kvalitou…

Tento spôsob monetizácie webstránky môžete samozrejme kombinovať aj s inými, napríklad adsense reklamou, alebo affiliate marketingom, ale ľudia by nemali mať pocit, že vaša stránka je vytvorená za účelom zarábania peňazí, ale naopak za účelom prinášať kvalitné informácie a pomáhať im.

Zamyslite sa nad tým, prečo by vám mali ľudia darovať peniaze. Ponúknite na vašej webstránke kvalitný obsah, s niečim ľuďom pomôžte, alebo vymyslite nejaký originálny nápad.

Ak chcete vašu webstránku, alebo blog monetizovať týmto spôsobom, musíte ľudí požiadať, aby vám peniaze darovali.

Dobrým príkladom je blog Steva Pavlinu (http://www.stevepavlina.com), kde môžete získať skutočne hodnotné informácie pre rozvoj osobnosti (je to v angličtine). Ale všimnite si sekciu jeho blogu pre darovanie z ktorej si môžete zobrať príklad: http://www.stevepavlina.com/donate.htm.

Ľudia majú niekoľko možností ako mu môžu poslať peniaze. Všimnite si tiež, že uvádza priemernú sumu, ktorú mu ľudia posielajú – v priemere 21 dolárov. Steve ponúka skutočne hodnotné informácie a zároveň ľuďom umožňuje oceniť jeho prácu darovaním peňazí jednoduchým spôsobom.

V nasledujúcom článku sa pozrieme na spôsoby nepriamej monetizácie webstránky